Як сформувати читацьку компетентність дитини
Проєкт «Розвиток дитини» пропонує батькам, вихователям та вчителям оригінальні завдання, які спрямовані на формування читацької компетентності.
Виконання завдань допоможе розвивати читацький інтерес, мислення, уяву, пам’ять, уміння аналізувати й порівнювати твори.
Також робота над завданнями і блок-схемами стане запорукою формування мовної компетентності дитини, розвитку вміння структурувати отриману інформацію й використовувати її для створення усного повідомлення.
Окрім того, виконання завдань сприятиме розвитку логічного мислення, зв’язного письмового мовлення й малювання, навичок зорового й слухового сприйняття інформації, уміння розрізняти художню й науково-популярну літературу.
Автори книг та їхні герої: виховуємо читача. Завдання спрямоване на формування читацької компетентності. Дитині пропонується виписати окремо імена реальних людей і вигаданих героїв У другому завданні потрібно з’єднати прізвище письменника з героєм його книги. Завдання сприятиме формуванню інтересу до дитячої літератури.
Читайлики-знайлики: узагальнюємо вивчене. Це завдання спрямоване на узагальнення знань дитини про жанри народної творчості, удосконалення уміння розрізняти твори за характерними ознаками. Учням пропонується виконати тестові завдання, а також з’єднати вислови з назвами літературних жанрів. Завдання можна використовувати як діагностувальну роботу за темою «Усна народна творчість».
Учимося складати карту запитань. Це завдання допоможе дитині вдосконалювати вміння переказувати тексти з опорою на запитання. Дітям пропонується заповнити комірки, склавши запитання за змістом прочитаного твору. На звороті сторінки діти можуть написати відповіді на ці запитання. Заповнений шаблон допоможе дитині детально переказувати прочитане, сприятиме вдосконаленню вміння читати з розумінням.
Що почитати: добираємо книги. Це завдання спрямоване на розвиток мовленнєвої компетентності молодших школярів. Виконуючи завдання, дитина вчитиметься формувати коло читання відповідно до конкретного читацького запиту.
Складаємо план тексту. Ця блок-схема допоможе дитині навчитися складати плани до текстів, вдосконалюватиме навичку аналізувати їх, виділяти головне, визначати опорні слова, ділити текст на смислові частини. Надалі таку блок-схему можна використовувати для роботи з різними типами текстів.
Описуємо найкращі книжки на різні теми. Цей комплект завдань стане для дитини чудовою нагодою звернутися до свого читацького досвіду, допоможе посилити інтерес до читання й пофантазувати. У кожному з 8 завдань дитині пропонується пригадати прочитані книжки на певну тему. Серед цих книжок потрібно визначити найкращу й розмалювати подане на сторінці зображення її книжкової обкладинки.
Читацький календар: корисні звички. Завдання спрямоване на виховання стійкої мотивації до читання та прагнення вдосконалювати читацькі навички. Дитині пропонується щодня читати визначену кількість сторінок і фіксувати результати в календарі. Аркуш такого календаря може стати доповненням до читацького щоденника.
Що читає моя родина: розвиваємо читацьку компетентність. Завдання спрямовано на розвиток мотивації до читання, залучення до читацької діяльності всієї родини. Виконання завдання може тривати від одного тижня до року. Завдання поглибить знання дітей про види друкованих текстів, їх жанри й тематичну різноманітність.
Моя книжкова поличка: формуємо читацьку компетентність. Завдання спрямовано на розвиток мотивації до читання, позитивного емоційно-ціннісного ставлення до літератури. Дитині пропонується вести облік прочитаних книг, наклеюючи на полички смужки-корінці із зазначеними на них назвами книг.
Міркуємо про прочитане. Це завдання сприятиме формуванню мовленнєвої компетентності дитини, розвитку уяви, фантазії та творчих здібностей, заохочуватиме до читання. У процесі виконання завдання дитина навчиться висловлювати власні вподобання й відчуття щодо змісту прочитаних творів, обґрунтовувати думку про те, як факти, ідеї прочитаного можуть допомогти в конкретних життєвих ситуаціях.
Відгук на книгу: аналізуємо й конструктивно критикуємо. Виконуючи завдання, дитина вчитиметься аналізувати отриману інформацію, створювати коротке конструктивне висловлювання на основі власного читацького досвіду. Дитині пропонується написати відгук на прочитану книгу, зазначивши її назву та автора, а також те, що сподобалось та здивувало в творі.
Cтворюємо ілюстрацію. Це завдання допоможе дитині розвинути навички малювання, уяву й фантазію, посилити інтерес до читання. Завдання допоможе збагатити фантазію, розвинути уяву, навички малювання, сприятиме розвитку дрібної моторики. Дитина може виконувати це завдання після кожної прочитаної книги, створюючи таким чином свою колекцію ілюстрацій.