У центрі уваги – освіта у поліетнічному середовищі
Днями на Закарпатті особливості організації освітнього процесу в поліетнічному середовищі регіону обговорено представниками Міністерства освіти і науки України з керівництвом обласної державної адміністрації, головами територіальних громад, керівниками та вчителями закладів загальної середньої освіти з угорською мовою навчання.
Робочі зустрічі з питань забезпечення освітніх потреб представників національних меншин на Закарпатті, де проживають носії культури та мови понад 30 етносів, стали продовженням співпраці у контексті діяльності українсько-угорської міжвідомчої робочої групи.
„Конструктивний діалог з пошуку дієвих механізмів для імплементації Законів України „Про освіту” та „Про повну загальну середню освіту” у частині забезпечення прав національних меншин на здобуття освіти рідною мовою і вивчення рідної мови, – наголосив Юрій Кононенко, начальник Головного управління загальної середньої освіти та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, – уже стали предметом обговорення міжурядових зустрічей, що відбулися у лютому в Україні та у квітні у Будапешті”.
Тож з метою на місці ознайомитися з набутим досвідом, окреслити шляхи для подальшого руху вперед, виробити механізми упровадження завдань за певними напрямами діяльності упродовж 7 – 9 червня в області було проведено ряд тематичних заходів.
Так, під час онлайн-діалогу за участю заступників голови обласної державної адміністрації Ігоря Шинкарюка, Іштвана Петрушки та Каталін Любки, радниці держсекретаря Міністерства зовнішньої економіки і закордонних справ Угорщини, було обговорено питання реалізації мовної політики в регіоні, а також піднято проблеми ресурсного забезпечення засобами навчання, а під час круглого столу з головами територіальних громад йшлося про взаємодію територіальних громад із закладами загальної середньої освіти зі створення сучасного освітнього простору.
Поточний стан справ, навчально-методичний ресурс і перспективи забезпечення освітніх потреб представників національних меншин, зокрема угорської громади, Закарпаття вивчено під час перебування в окремих закладах освіти Берегівського, Ужгородського і Тячівського районів, а також міст Ужгород, Берегово і Мукачево.
Дискусійні питання щодо програм, підручників для закладів загальної середньої освіти, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, викладання державної мови у школах з навчанням угорською мовою розглянуто під час роботи творчих груп педагогів області за відповідними напрямами. Конкретні пропозиції, напрацювання педагогічної спільноти дозволять і надалі конструктивно, злагоджено та ефективно підходити до актуальних питань організації освітнього процесу в регіоні.
„Участь представників громад, педагогів у процесах, які нині тривають і пов’язані з реформування галузі, – наголосила Мар’яна Марусинець, директор департаменту освіти і науки, молоді та спорту облдержадміністрації, – належить до ключових. Критично-рефлективний аналіз ситуації дозволяє виробити шляхи, щоб і надалі досягати ефективних результатів у нашій спільній діяльності”.
Зауважимо, що вирішення порушених питань знаходить підтримку на загальнодержавному рівні, а формат діалогу дозволяє почути кожного, хто уболіває за надання якісної і доступної освіти за місцем проживання дитини, за збереження її національної ідентичності та виховання як свідомого громадянина Української держави.